Cineville bestaat 10 jaar!!! Naast het beste van Cineville een groot feest had Cineville 3 jonge filmmakers een fantastische klus meegegeven, namelijk het maken van de ultieme scène. Nu trapte afgelopen maand Noël Loozen af met Drama. Vanaf afgelopen week is Sexorcism van David-Jan Bronsgeest te zien. Een filmpje welke zeker niet geschikt is voor tere zieltjes. Uiteraard bespreken we deze ook even en leek het ons niet minder dan logisch om David-Jan ook een aantal vragen te stellen over zijn ultieme scène.
Hoe klein, intiem en ingetogen Drama was, zo into your face is Sexorcism. We volgen een man die als zoveel mannen een porno aan het kijken is. Wat daarna gebeurt is iets uit nachtmerries. Deze scène duurt 2 minuten, maar had zo een opzet voor een feature horrorfilm kunnen zijn. Kenners zullen echter ook overeenkomsten zien met duistere hentai/Manga films waarbij seks en demonen hand in hand gaan. De aankleding, licht, geluid en montage aan alles is te zien dat er veel werk in deze scène is gestoken. En nog belangrijker het heeft effect, want ik heb 2 minuten geïntrigeerd zitten kijken en ondanks dat het onderwerp zich makkelijk zou lenen voor een morele boodschap laat filmmaker David-Jan Bronsgeest dit (gelukkig) achterwege en laat dit over aan de kijker zelf. Sexorcism is zeker niet voor iedereen en ja het is een gewaagde scène, maar als groot liefhebber van de genre film kon ik deze scène waarderen en ik denk dat velen filmliefhebbers dat ook zullen doen.
Wat ik wel had na het zien was een aantal vragen voor deze filmmaker waarvan ik in ieder geval hoop in de toekomst meer over te horen en vooral van te zien
Sexorcism is dit HORNO OF PORHOR? Horno! Het is uiteindelijk een horror film die gaat over een pornoster die bezeten wordt door de duivel. De film zoekt zeker een blend op tussen de twee genres maar dit is eerder in de visuele uiting van de film. Toch ben ik voorzichtig geweest met het expliciet tonen van sex. Juist omdat de film niet gaat over de fysieke uiting van sex maar juist de mentale schade en beleving ervan.
David Jan waar kunnen filmliefhebbers jou nog meer van kennen?
Dan toch wel Het Huis Anubis.
Hoe vond je het toen Cineville je vroeg iets te maken voor ze? Ik was ontzettend vereerd. Als genre filmmaker liggen de kansen niet voor het oprapen en als dan zo’n gerespecteerde organisatie met je wilt samen werken, ik heb geen seconde getwijfeld. De samenwerking was er echt één om van te dromen. Wat is Cineville toch fucking hard hé.
Een dergelijke vrijheid zoals je van Cineville kreeg maak je niet elke dag mee als filmmaker, Wat is hier het voordeel aan? en wat het nadeel? Ik denk zelf dat de vrijheid hetgeen is dat er mist in het huidige Nederlandse filmklimaat. Vrijheid dat zich zal vertalen naar vertrouwen. Als jonge regisseur is niets zo moeilijk dan vasthouden aan je eigen visie gezien niemand een referentie kader heeft waaraan ze dingen kunnen ophangen. Waarom jij?Het feit dat Cineville dit vertrouwen heeft gegeven aan jonge makers ben ik ze meer dan dankbaar voor. Je wilt niet weten hoe vaak ik dit soort ideeën pitch en dat dan de deur op m’n flikker wordt gegooid. Laat het in Nederland een begin zijn waarin jonge makers meer vrijheid krijgen in hun robuuste noch onaangetaste brutale blik. Hoe kwam je op het idee, inspiratie? Al enige tijd ben ik research aan het doen naar seksuele traumaverwerking. Een duister proces waar ik uiteindelijk stuitte op een golf van zelfmoorden binnen de porno-industrie. Het viel me op dat veel van deze vrouwen nauwelijks mentale steun kregen en vrijwel niemand hun leed begreep. SEXORCISM komt op voor deze vrouwen en laat ze via de pornofilms waarin ze nog steeds te zien zijn terug keren naar de realiteit. Niks zo vet om het horror genre, de alom gevreesde duisternis te gebruiken als kracht die op komt voor hen die we als maatschappij hebben verziekt.
Hoe ben je te werk gegaan om deze scene te maken, van concept tot productie? Het is namelijk niet zomaar een scene geweest.
Sexorcism was een brutale rit waarin we met beperkt budget filmisch lekker de grenzen hebben opgezocht. We hebben de film op Dirty Five gedraaid(35mm film), wat mede mogelijk is gemaakt door Cineville en Quintin Baker(producent/HAZAZAH). Aziz Al-Dilaimi de cameraman en ik wilde een pornoset belichten zoals wij hem zelf nog nooit hadden gezien en wilde daarom op film schieten. Lois van Galen Last is mijn vaste Art Director en met haar als partner in crime zijn we de gehele Hentai collecties van Tokyo gaan doorspitten voor vette grafische pornoreferenties. Samen met Michiel Marsman(componist) van de film zijn we toen opzoek gegaan naar het creëren van horror geluiden die voortkomen uit Porno Films. In twee minuten het publiek mee nemen in een wereld waar zo veel personages in voor komen bleek best een opgave. Toen alles samen kwam ben ik samen met editor Emiel Nuninga op zoek gegaan naar expliciete dynamische edit binnen een kloppend verhaal. De gore lekkere duivelse kleuren van de hel staan op rekening van Laurens Orij die de grading heeft gedaan voor de film. Het casten van de personages heb ik op het fetish feest WASTELAND gedaan behalve Charlie Chan Dagelet die de rol van Neo Cleo vertolkt. Een actrice die ik al een tijdje volg en waar ik heel benieuwd naar was hoe ze in een horror film zou staan. Ze deed het te gek en mocht er een lange versie van de film komen zou ik die heel graag weer met haar willen maken. Wat wil je mensen meegeven als ze jou scene zien voor de film? Net als bij m’n vorige films is het belangrijk dat de kijker een vette ervaring krijgt en even ontsnapt is aan de realiteit. Ik hoop dat deze korte expressieve wereld je even meeneemt in een lekkere rollercoaster die je nog een keer wilt meemaken. De onderliggende boodschap is iets om over na te denken maar mag de filmische ervaring niet in de weg zitten. Buckle up and have some horpor fun?
Ik weet toevallig dat je vorig jaar de pitch gewonnen hebt bij Imagine Film Festival met Meet Jimmy hoe staat het nu met Jimmy?
Met Jimmy gaat het goed! We zijn nu bezig om het script af te ronden samen met Paramount Pictures. Dan komt het spannendste gedeelte en horen we of in pre productie mogen of niet. Het is echt een fantastisch jaar geweest waar we zo veel leren van het grote studio systeem in Hollywood. Jimmy krijgt in elk geval als creature steeds meer gestalte en ons doel is om de film in 2020 af te hebben. Er hangt in Hollywood veel af van timing, ze hebben ons in elk geval wel verzocht om daar de komende drie maanden te gaan verblijven en de film te presenteren tot hoe ver we nu zijn. We gaan het allemaal mee maken. We werken er in elk geval elke dag vol aan en hopen het publiek een langere rollercoasterride te bieden.
Let op voor 16 jaar en ouder!!!!!
No Comment