Omar Sy is zo een beetje de bekendste Franse acteur, internationaal gezien, op dit moment. Hoewel ik niet alles van deze man gezien heb, zorgt zijn aanwezigheid er veelal wel voor dat de film iets extra’s krijgt. Demain Tout Commence was door mij gemist in de bioscoop maar ik kon het niet laten om deze toch thuis rustig een kans te geven.
Samuel is een vrije geest, werkend aan de Franse kust verdiend hij zijn brood met exclusieve boottochten en komt hij de nachten al feestend door. Tot op een ochtend Kristin, een oude scharrel, voor zijn neus verschijnt met zijn dan 3 maanden oude dochter. Zij laat de baby bij hem achter. In een poging haar terug te vinden beland Samuel in Londen. Daar besluit hij een nieuw leven op te bouwen met zijn dochter. Acht jaar later wanneer hij werkzaam is als stuntman en zijn dochter Gloria een zo’n mooi mogelijke jeugd probeert te bezorgen, keert Kristin ineens terug en wil ze verloren tijd met Gloria goedmaken met alle gevolgen van dien.
Omar Sy speelt zogezegd voor het eerst een vaderrol, maar daar valt weinig van te merken. Zijn connectie met de jonge Gloria Volston die zijn dochter speelt is hetgeen wat de film iets extra’s geeft. Beide weten, naast dat ze overtuigen als vader en dochter, ook als individu iets ontwapenends aan de rol toe te voegen. Iets waar je als kijker helemaal in mee wordt genomen, de wereld die Samuel voor zijn dochter Gloria heeft gecreëerd. Een van de lastigste rollen is die van Kristin Uitstekend vertolkt door Clemence Poesy, aangezien deze vrouw die haar dochter achterlaat bij in wezen een volstrekte vreemde natuurlijk weinig sympathie op roept. Clemence weet het echter voor elkaar te krijgen dat je als kijker haar karakter toch niet volledig uitkotst. Het verhaal is eigenlijk niet heel verrassend te noemen. Het begin is zeer licht van toon en de nadruk ligt vooral op het komische aspect. Naarmate het verhaal vordert wordt het geheel steeds dramatischer met een eind waarbij zeker niet iedereen het droog zal kunnen houden. Demain Tout Commence is een film die ondanks het misschien wel in een tranentrekker verandert zeker aan te raden is voor mannen en jonge vaders in het bijzonder. Regisseur Hugo Gelin levert hiermee een bijzondere film af waarbij het contrast tussen Engeland en Engelsen in het bijzonder en Frankrijk heel treffend is. Een aanrader voor iedereen die een mooi drama waarbij nog genoeg te lachen valt kan waarderen.
Extra’s
Met alleen een making of valt het wat extra’s misschien iets tegen. Hoewel deze making of best vermakelijk is en een duidelijk beeld geeft van de uitdagingen en de visie van de regisseur welke wat mij betreft heel goed zijn overgekomen in de film.
Trailer