OVERVIEW REVIEWS
6
aardige biopic
Summary : Mooie gemaakt maar simpel drama zonder verrassingen en daardoor zonder impact
Allereerst een korte intro over de film zelf, de film speelt zich af aan het einde van de 19e eeuw en volgt het levenspad van een donkere man die alleen vanuit Afrika naar Frankrijk is gevlucht en daar in de circuswereld belandt. Hier speelt hij een kannibaal die samen met zijn partner – een aap – het publiek vermaakt. Daar komt hij een gerenommeerde clown tegen die potentie in hem ziet om met hem een duo te vormen en zo de circus wereld te revolutioneren. De interactie tussen deze personages is voor mij het beste gedeelte van de film. Ze verschillen veel van elkaar, maar hebben ook dingen gemeen wat interessante dialogen oplevert. De gemaakte metafoor van een munt met 2 verschillende kanten die onafscheidelijk zijn, verbeeldt het duo goed. De ontwikkeling die zij samen doormaken is de kern van de film met een zwaarte punt voor de donkere clown genaamd ‘Chocolate’. Hierin zie je hem worstelen met verschillende thema’s zoals racisme, persoonlijke ontwikkeling, zelfbeeld, passie en zijn plaats in de maatschappij.
Ik wil deze review graag beginnen met een oproep. Verrassend genoeg is het geen oproep om deze film te gaan kijken maar een oproep om niet naar een film te gaan omdat het ‘waargebeurd is’. Door deze trend heb ik het idee dat er teveel films uitkomen die het in nèt niet zijn. Monsieur Chocolat is hier een perfect voorbeeld van (andere voorbeelden zijn: Child 44, The Finest Hours, The Danish Girl en Heart of Sea). Gek genoeg voelen deze “echte” personages juist niet echt. Personages moeten geloofwaardig zijn, en dit lijkt vaker het geval te zijn bij films die niet waargebeurd zijn. Wellicht steken regisseurs van fictieve verhalen meer moeite in het ‘echt maken’ van hun personages?!
De beste voorbeelden hiervan zijn de 2 hoofdrolspelers uit de film Whiplash. Volledig fictie maar tastbaarder personages dan de personages in alle boven genoemde films. Uiteraard zijn er goede ‘waargebeurde’ films gemaakt zoals Fruitvale Station, Dallas Buyer Club en The Wolf of Wall Street. Hier ligt in mijn optiek ook niet het zwaartepunt op het waargebeurde, en daardoor niet op een extra ‘heftige’ of ‘emotionele’ laag. Daarom zou ik graag schrijvers en regisseurs willen oproepen om zelf een enerverend verhaal te schrijven in plaats van bestaande verhalen zo leuk mogelijk op een doek te krijgen. Begrijp me niet verkeert: Monsieur Chocolat is absoluut geen slechte film maar weet niet te voldoende te boeien of te raken – iets wat overduidelijk wel de bedoeling was van de makers. Laat me toelichten waarom:
Beide clowns – gespeeld door Omar Sy en James Thierrée – leveren een zeer goede prestatie. Helaas heeft de film daarentegen veel voorspelbare fases die het leven van Monsieur Chocolat tekenen. Hierin is bijna een economische conjunctuur te zien. Dit is de hoofdreden waarom de film mij niet raakte – ook al is het ‘based on true events’. Qua camera werk had de film niets bijzonders en hetzelfde geldt voor de editing: niks negatiefs maar ook niks uitzonderlijks.
Overall vond ik Monsieur Chocolat een ‘oke’ film met goed acteerwerk van bijna iedereen die in beeld verschijnt, maar de film zal bij mij waarschijnlijk in de vergetelheid geraken door zijn voorspelbaarheid. Echter denk ik dat een groot publiek wel geraakt kan worden door deze film, omdat het bijna cliché matig emotionele scenes en situaties opzet. Dus zin in een goede geacteerde waargebeurde voorspelbare drama film? Monsieur Chocolat is the way to go for you!
Trailer
No Comment