Filmthuis, de service waarmee filmtheaters zelf ook on demand films kunnen aanbieden, heeft een geslaagd eerste jaar achter de rug. Sinds maart 2016 zijn door veertien aangesloten filmtheaters tot op heden 42 films van vijftien onafhankelijke distributeurs aangeboden via Filmthuis. Vrijdag presenteerden initiatiefnemers Anke van Diejen en Noortje van de Sande op het IFFR de resultaten van het eerste jaar. Ook blikten zij vooruit op het nieuwe jaar, waarin het doel gesteld is om een nog grotere groep filmliefhebbers kennis te laten maken met de nieuwe service van de filmtheaters. Creatief bureau GRRR is in de arm genomen om onder andere een nieuwe huisstijl en website te ontwikkelen, die in maart 2017 gelanceerd wordt. Filmthuis gaat vanaf dan verder onder de naam Picl.
Anke en Noortje: “Wij zien het filmtheater als DE plek van de kwaliteitsfilm. Het vlaggenschip van de betere film. Met Picl kunnen deze theaters hun filmliefhebbers nog beter bedienen en zo een groter bereik voor hun films creëren.”
Internationale interesse
Ook internationaal is er veel interesse voor de on demand-service voor Filmtheaters. Zo is Picl geselecteerd voor het Startups-programma van de European Film Market (EFM) tijdens de aankomende Berlinale. Daarnaast vormt Picl een samenwerkingsnetwerk met vergelijkbare partijen die innovatieve online distributiemodellen aanbieden: Kino on Demand uit Duitsland en La Toile uit Frankrijk. Tijdens de Berlinale volgt ook een presentatie van dit netwerk en wel op maandag 13 februari om 17 uur in het Martin Gropius Bau. Aanmelden hiervoor kan via info@picl.nl
No Comment