De laatste lange dag is aangebroken en er zijn nog 5 films (waarvan 1 morgen) en één short programma te gaan. Mijn eerdere top 5 is na gisteren en eregisterwen al flink op de schop gegaan. Morgen, voorafgaand aan de prijsuitreikingen, maak ik voor mezelf ook alvast de eindscore op waarbij dan alleen de afsluitingsfilm niet meegeteld wordt. Vandaag kijken we ook nog even rond want er is nog veel meer te zien tijdens dit festival met mijn vierkante oogjes moet dat ondertussen geen probleem meer zijn.
Shorts 4: Suspicious Minds
Niets is wat het lijkt in deze shorts, en achterdocht blijkt meer dan eens gerechtvaardigd. Zoals in de surrealistische body horror van Blattaria en de maskerade van Horseface. Dat wantrouwen je ook op een dwaalspoor kan zetten, ontdekken de echtgenote in het Koreaanse Mrs. K. en de dementerende grootmoeder in The Ghost I Don’t Remember. De grenzen tussen kind en volwassene worden op een verontrustende manier opgezocht in het sinistere, Lynchiaanse Superior en de over-de-top uitmijter Die! Sitter! Die!: Rupert.
Project-M
In de verre toekomst maakt een viertal mannelijke en vrouwelijke astronauten een proefvlucht ter voorbereiding op de lange tocht naar Jupiters maan Europa, waar water is aangetroffen. Vlak voor hun terugkeer naar de Aarde duiden nucleaire explosies op een wereldoorlog en lijkt de terugweg voorgoed afgesneden. Door het mislopen van de shorts dankzij het OV werd deze niet gehaald en pakte ik deze science fiction film mee. De vergelijking met Europa Report van vorig jaar getrokken was voor een reden om hem in eerste instantie over te slaan. Achteraf gezien hoefde ik me nergens zorgen over te maken want Project-M heeft in tegenstelling tot Europa Report na mijn mening wel een hart. Je krijgt inzicht in de motivaties van de crew en daarom alleen meer geloofwaardig. Ja de film zelf is simpeler in opzet maar daardoor meer afhankelijk van de cast. De cast draagt de film met verve en zorgt ervoor dat de film je weet te pakken terwijl de karakters in de ruimte getuige zijn van de losgebarsten oorlog op aarde.
Der Nachtmahr
Zestienjarige Tina struint met haar vriendinnen Berlijnse technofeesten af. Na weer een lange nacht ziet Tina ineens in haar keuken een monstertje staan. Geschrokken waarschuwt ze haar ouders die meteen een psychiater inschakelen. Maar Tina mankeert niets. Ondertussen wordt het monster dat alleen zij ziet steeds opdringeriger. De beukende technobeats en heftige lichten leiden af en toe af van het verhaal. Maar dit verhaal is stiekem.best mooi en ook wrang. Het sterke van deze film is dat het aan de kijker overlaat wat het monster symboliseert en of deze nu echt is of niet.
High Rise
Dokter Robert Laing overziet de rokende puinhopen van zijn flat. Drie maanden eerder betrok hij opgetogen dit felbegeerde appartement. Zijn flat had de ideale woonomgeving moeten worden, maar blijkt een strakke hiërarchie te kennen. Daarin bereiken de spanningen tussen de lagere en hogere verdiepingen een kookpunt.
The Boy and the Beast
Na de dood van zijn moeder leeft de jonge Ren op straat. Opgejaagd door de politie vlucht hij een steegje in en komt terecht in de dierenwereld. Daar wordt hij de succesvolle leerling van de krijger Kumatetsu. Als hij de weg naar Tokio terugvindt, gaat hij zijn vader zoeken.
The Witch
New England, de 17de eeuw. Een vader en zijn gezin worden verstoten vanwege zijn fanatieke religieuze opvattingen. Ze moeten zien te overleven in de bossen en verliezen al snel hun pasgeboren baby. Waren het wolven… of was het een heks? De verdenking valt op de oudste dochter.