Terwijl de feestelijke première van Bad Boys for Life in volle gang is in Pathé Arena zit ik hier thuis het interview uit te werken welke ik en nog 6 andere schrijvers vandaag hadden met de regisseurs Adil en Bilall. Een interview in Hotel the Grand, een van de mooiste hotels van Amsterdam, met misschien wel twee van de leukste regisseurs die er zijn. Want hoewel we met 7 man zaten en het voor beide heren de laatste sessie was aan het einde van hun perstour voor deze film waren beide heren vrolijk, grappig en bovendien zeer spraakzaam.
Jullie vorige films waren aanzienlijker kleiner dan Bad Boys for Life, als je kijkt naar het maken van kleinere films naar een film als deze welke uitdagingen kwamen jullie zoal tegen? Het is een veel grotere machine en veel logger. Je kan niet zo snel tussendoor denken we gaan er even een scene tussen gooien ofzo. In België als we een idee hadden gingen we dat gewoon doen, nu werd het aangehoord werd het besproken met het team en dan pas een beslissing genomen. Aan de andere kant kan je dingen wel groter aanpakken zoals een helikopter laten crashen
Hoe was het om bekende Hollywood namen te regisseren tegenover de onbekender acteurs waar jullie vooral in België mee werkte? Will en Martin (Will Smith en Martin Lawrence)zijn gewoon een iconische duo waarbij eigenlijk geld “Sit back relax and enjoy” De chemie die deze twee delen is heel natuurlijk en geeft je als regisseurs extra mogelijkheden om andere opties te bekijken en dan in de montage te beslissen. Met de onervaren cast uit Black en Patser moesten we meer sturen, maar daar kreeg je weer meer rauwheid voor terug.
Jullie werken al een aantal jaren intensief samen en kunnen volgens mij lezen en schrijven met elkaar. Zijn jullie tijdens de opnames ook altijd met z’n tweeën? In principe wel, maar bij deze productie was dat zeker niet altijd mogelijk. Door het beperkte tijdschema gebeurde het dat sommige van elkaar losstaande scene’s tegelijk gefilmd werden en dan was Bilall bij de ene scene en ik bij de andere. Het geeft ons wel altijd extra kracht als we met z’n tweeën of met z’n drieën (hun vaste cameraman) zijn dan kan je bij twijfel meteen overleggen en een gezamenlijk besluit nemen. We hebben onze namen verbonden ook in de credits staat er altijd Adil & Bilall alsof we een merk . We willen daarmee ook herkenbaarheid creëren voor onze stijl
Met jullie Belgische films hebben jullie ook het script (mede)geschreven terwijl jullie hier meer zijn binnengehaald met een script wat in principe al klaar was om verfilmd te worden. In hoeverre hebben jullie hier ook nog invloed op gehad bij deze film? We hebben in België ook nooit 100% onze films zelf geschreven, maar waren wel altijd nauw betrokken bij het ontstaan of het ontwikkelen van het script. In dit geval was het script geschreven door meerdere mensen en stonden zij wel degelijk open voor suggesties. Het gehele proces werd continue door meerdere mensen overzien met een hoofdscenarist, wij tweeën, maar ook Will Smith en Producer Jerry (Bruckheimer). Samen kwamen we er dan uit wat de beste ideeën waren voor bepaalde scene’s. Qua structuur konden wij niets veranderen, maar qua invulling wel suggesties doen en als we iets niet vonden passen dan filmden we het niet. Het was voor ons makkelijker om iets weg te laten dan om iets toe te voegen.
Kijkend naar de personages en jullie twee, wie van jullie is meer de Marcus en wie de Mike? Bilal antwoord direct: Adil is meer de Mike van ons twee en dan vooral de slechte kanten van Mike waarbij hij zoiets heeft van we gaan het gewoon doen en zien achteraf wel wat de gevolgen zijn.
Qua stijl lijkt de film toch behoorlijk op een Michael Bay film, is dat bewust gedaan? Ja, het is natuurlijk een vervolg op 2 van zijn films en deze hebben toch een fanbase waar we zelf ook deel van uitmaken en waarmee wij ook zijn opgegroeid. We hebben ons dan ook echt wel verdiept en hebben al zijn films gekeken en ook nog tutorials op Youtube wat nou een Bayfilm inhoud. We wilden natuurlijk wel vernieuwen maar ook een verlengde zijn van de typische Bay film uit de jaren ’90 en de Bay film van 2003. Het is natuurlijk wel een kleinere film geworden dan een normale Bay film
Wat maakt deze Bad Boy film nieuw en relevant tegenover zijn voorgangers en andere films in hetzelfde genre? Je hebt natuurlijk de F&F films welke toch weer anders zijn als de buddy/cop films waaronder Bad Boys valt. De personages zijn ouder geworden en willen allebei wat anders waardoor deze ook echt een ontwikkeling meemaken in dit deel. Daarbij is de dreiging nu ookpersoonlijker in plaats van een missie. De actie blijft natuurlijk wel extravagant en niet realistisch, maar nog altijd een stuk realistischer dan de bovennatuurlijke dingen die in bijvoorbeeld Hobbs and Shaw gebeuren met Idris Elba als Black Superman en waarbij Dwayne Johnson eigenhandig een helikopter en vijf voertuigen aan de grond houdt.
Kijkend naar jullie komende projecten staat voor nu alleen Patser 2, wat staat er nog meer op de planning want er gaan ook geruchten over Beverly Hills Cop 4? Nou het leuke is dat we eigenlijk al voor Beverly Hills Cop 4 hadden getekend voordat we met Bad Boys aan de slag gingen. Dat ging uiteindelijk niet door en de studio had de rechten verkocht aan Netflix. Jerry (Bruckheimer) had wel gezegd om beschikbaar te blijven dus wie weet. Wat wel zeker is, is dat we nu aan de slag gaan met Patser 2.
In al jullie films besteden jullie veel aandacht voor de omgeving, Nu waren Patser en Black dichter bij huis en makkelijker vorm te geven. Nu is Miami de plaats. Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen Miami zoveel mogelijk kleur en gezicht te geven? Nou om te beginnen hadden we al geprobeerd Patser op Miami te laten lijken hahahahahaha. Nee, maar voor ons is een locatie net een personage dus hebben we veel gespendeerd in Miami en research gedaan. Het grappige is dat we een groot deel van de shoot in Atlanta hebben gedaan, in de winter. en Atlanta in de winter is gewoon echt koud zoals hier zeg maar. We hebben dus echt wel wat visuele effecten gebruikt
Jullie hebben nu geproefd van het grote werk in Hollywood, maar wat is jullie inspiratie geweest waardoor jullie in de film zijn beland? Het is van alles geweest van Steven Spielberg films als E.T. en Jurassic Park waarmee je als kind groot wordt. later als je ook wat ouder wordt en wat meer edgy films gaat kijken zoals La Haine of films van Martin Scorcese, Oliver Stone of Spike Lee. Dat zijn uiteindelijk wel de regisseurs geweest die ons geïnspireerd hebben om cinema te studeren. Maar buiten dit soort cinema hoort een goede popcornfilm zoals de typische Jerry Bruckheimer film er ook bij.
Wat duidelijk is geworden dat Adil en Bilall twee enthousiaste filmmakers welke ook echte liefhebbers zijn van de film. Wij zeggen in ieder geval ga dat zien in de bioscoop. Waarom? Lees hier dan onze recensie en voor de oplettende kijkers zijn beide regisseurs ook te zien in een kleine cameo in de film.