Site pictogram Movie Addicts

Interview Regisseurs Phantom Boy

phantom_boy_51000067_st_1_s-low(1)

Wij hebben even terug een gesprekje gehad met de heren Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol om over hun samenwerking te praten en uiteraard hun nieuwste film Phantom Boy

Jullie werken al jaren samen, maar hoe is deze samenwerking ontstaan?

Jaren terug was er de dienstplicht in Frankrijk, maar je kon wel aangeven dat je morele bezwaren had. Zo zijn wij beide met alternatief werk aan de slag gegaan in een studio. Ik (Jean-Loup) was boetseerder van sculptuurder en Alain was van de animatie

Hoe werkt de samenwerking, daar Alain Gagnol nu als schrijver staat, maar jullie wel samen als regisseur gecrediteerd worden.

Alain maakt het scenario en ik (Jean-Loup) houd me meer bezig met het grafische aspect hoe alles eruit komt te zien. Waarna we samen de regie in handen hebben.

Dit is de 2de lange animatiefilm, zijn er dingen die nu anders zijn gedaan dan bij de eerste film (Van de Kat geen Kwaad)?

Niet echt, je merkt dat je door de ervaring meer gericht en precies te werk gaat. We hebben ook gewerkt met hetzelfde team dus het ging wel wat soepeler mede door de ervaring dus. Ook omdat we eigenlijk al 20 jaar samenwerken en 14 korte films samen gemaakt hebben.

Alain: het zijn nu trouwens 15 korte films ons laatste project is ook net afgerond.

Er is wel een klein verschil tussen Van de Kat geen Kwaad en Phantom Boy op grafisch gebied en dat komt vooral door het verhaal, welke weer andere dingen vroeg.

In hoeverre heeft het succes Van de Kat geen Kwaad de druk verhoogd voor het maken van Phantom Boy?

Van enige druk was geen sprake tijdens het maken van deze film, want we wilden gewoon een mooi product maken en waren niet bezig met randzaken. Maar nu de film uitgebracht wordt gaat het meer leven en voelen we eigenlijk pas de druk van het voorgaande succes.

Grafisch zijn er verschillen, maar ook de setting was ook anders van het bekende Parijs naar New York. Hoe moeilijk was deze overgang?

Het was een uitdaging inderdaad, maar we hadden zin om deze, toch exotische stad, tot leven te brengen. Het mooie van Parijs, en wat New York ook heeft, is dat het echt een ramenstad is. Parijs was in Van de Kat geen Kwaad net zo vals als Phantom Boy nu is. Om een voorbeeld te geven de Notre Dame en de Eiffeltoren waren samen in shot gebracht in Van de Kat geen Kwaad en dat zijn 2 gebouwen die mijlenver uit elkaar staan en zo hebben we voor het creëren van New York ons ook wat vrijheden toegeëigend.

Waar kwam de inspiratie voor het verhaal en de hoofdpersoon Phantom Boy?

We waren geïnspireerd door de Marvel comics met hun superhelden, die heel menselijk zijn zoals bijv. Daredevil. Een ander beeld wat heel belangrijk is, is dat van een klein jongetje met een geschoren hoofd met een pet en dat beeld wilde ik ook in het verhaal verwerken.

Kwam dat beeld van de jongen ergens vandaan?

Het was een ingeving, een beeld wat ineens opkwam zonder dat we echt wisten waar het vandaan kwam, maar we konden het direct niet meer kwijt raken.

De schurk van het verhaal, de man met het misvormde gezicht, waar kwam de inspiratie voor hem vandaan?

Ik hou van personages die, zoals de Amerikanen zeggen, ‘Bigger than life’ zijn en eigenlijk ver van de realiteit staan. De stad zorgt voor het ontstaan het figuur.

Het verschil met de voorgaande film was dat de slechterik een echte bruut was en in Phantom Boy bleef de man met het misvormde gezicht een gentleman, ondanks zijn slechte bedoelingen.

Het verschil is er zowel grafisch als in het personage, de man met het misvormde gezicht is wat dat betreft een stuk theatraler en dat sluit eigenlijk ook aan bij het bigger than life personage.

Wat is jullie favoriete personage in Phantom Boy?

Jean-Loup: Het zusje van de hoofdpersoon, vanwege het aandoenlijke karakter en de onschuld die het vertegenwoordigd. Alain: ik kan niet kiezen het zijn allemaal mijn kinderen

Het hondje, wat voor een komische noot zorgde, in Van de Kat geen Kwaad lijkt hier letterlijk te zijn teruggekeerd en zorgt wederom voor wat lachers. Doen jullie meer met dit hondje?

Het is hetzelfde hondje en sterker nog in de 15de short die we net hebben afgerond komt dat hondje ook weer terug. Het hondje lijkt ons nu wel te achtervolgen en we hebben een soort haat-liefde relatie met het beestje.

Dit is jullie 2de avondvullende animatie film naast de shorts, zijn er ook plannen om eventueel life action te doen?

We zijn eigenlijk alweer bezig met ons volgende animatie project, over een meisje genaamd Tulip. Dus nee, animatie blijft voorlopig wel ons ding.

Wordt het weer een misdaad gerelateerd verhaal?

Nee, het misdaad gegeven wordt nu achter ons gelaten en zal plaats maken voor meer fantasie met daarin een liefdesverhaal.

Animatie is sinds Toy story sterk naar computer animatie geswitcht, hoe kijken jullie naar deze ontwikkeling, gezien jullie nog op de ouderwetse manier werken?

Je moet een beetje van alles hebben, waar 3D animatie bij genoeg films echt wel werkt en van toegevoegde waarde is, is het niets voor ons. Wij vinden dat het niet genoeg de menselijke kant weergeeft en dat vinden wij nou net het mooiste van met de hand getekende animatie

Waarom moeten wij Phantom boy gaan zien?

We hopen gewoon dat mensen wel zin krijgen om deze film te zien en als ze naar de bioscoop gaan deze mee pakken. We hebben bijna 5 jaar aan dit project gewerkt, dus we hopen wel dat het gezien wordt

Wij bedankten de heren voor het zeer vermakelijke en mooie Phantom Boy en hopen dat er genoeg mensen net als ons zullen genieten van deze mooie en spannende animatiefilm.

Mobiele versie afsluiten
Spring naar toolbar