Net als de afgelopen jaren waren we weer bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse vereniging van bioscopen en Filmtheaters en filmdistributeurs Nederland. Dit jaar met presentatrice Vivienne van der Assen welke een goed tegengeluid bracht op de (helaas) altijd saaie maar informatieve Winnie Sorgdrager. Hierbij kwamen vernieuwende zaken aan bod zoals 4DX. Ook de Nederlandse film welk aandeel wederom niet steeg tegenover de internationale titels. Gelukkig namen de absolute cijfers wel toe. Ook de kijkwijzer kwam aan bod. In welke mate heeft het zin en is het wenselijk. Hoe is dit te handhaven en bij wie ligt de verantwoordelijkheid? De bioscopen of de ouders?
Wat kunnen we verwachten, oftewel we kregen trailers te zien van een kleine greep films welke we dit jaar mogen verwachten:
Internationale Films
Winchester: The House that Ghosts Build
Jurassic World: Fallen Kingdom
Maar er komt ook weer genoeg van de eigen Nederlandse bodem. Potentiele klappers zag ik er nog niet tussen, maar wie weet verrassen sommige films ons.
Catacombe geen trailer
De Achtste Dag geen trailer
De Dirigent geen trailer
Mannen van Mars geen trailer
My name is nobody ( sergio leone en ennio moriconne zaten bij elkaar in de klas maar wie was die man die naast hun stond op de klassefoto
Niemand in de Stad geen trailer
Rafael geen trailer
Taal is zeg maar echt mijn ding
The Last Fight geen trailer
Wat zijn de cijfers van 2018
Bijna 36 miljoen bezoekers (+5,3%)en al 10 jaar toegenomen bezoekersaantallen, wat voor het eerst in de geschiedenis is. In vergelijking met andere westerse landen het enige land dat een constante stijging heeft. ruim 300 miljoen euro omzet. Het marktaandeel van de vier grote steden neemt af ( Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht).
het gemiddelde aantal bezoeken per hoofd is 2,1. (Was 2,0) 4 januari was met 292.013 bezoekers was top, 19.973 bezoekers op 11 december was het dieptepunt mede dankzij de sneeuw destijds. Voor het eerst in 20 jaar is er geen Nederlandse film in de top 20 wat toch wel een dieptepunt genoemd mag worden. Aan de andere kant waren er wel meer bezoekers (+3%) maar marktaandeel blijft 12%. Vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk (37%) is dat wel heel laag.
Top 10 2018
- Despicable me 3
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar’s Revenge
- Beauty and the Beast
- Fast and the Furious 8
- The Boss Baby
- Dunkirk
- Star Wars The Last Jedi
- Fifty Shades Darker
- Sing
- It
Filmtheaters komen op 8% marktaandeel dus ook groei en de top 10 van de filmtheaters ziet er als volgt uit.
- Lion
- Moonlight
- La La Land
- Loving Vincent
- Jackie
- Domain Tout Commence
- Down to Earth
- Victoria and Abdul
- Kedi
- Manchester by the Sea
Kernpunten voor komend jaar
- Focus op ondersteuning productie Nederlandse publieksfilms
- Bijdrage gelieerd aan risicodragende investeringen
- vertoners en distributeurs verhogen bijdrage met 50%
- Toewijzing blijft onafhankelijk
- Overname 20th Century Fox door Disney
- Verdere consolidatie dinnen de sector zowel nationaal als internationaal
- Volgende stap in piraterijbestrijding
- Verdere ontwikkeling in bioscoopbeleving
- Nicam kijkwijzer wijziging.
Oftewel het was een mooi jaar en 2018 beloofd ook een mooi filmjaar te worden waarbij er veel bezoek in juni en juli verwacht wordt dankzij het Nederlands elftal welke zich niet kwalificeerde voor het WK.
Uiteraard kende de dag ook 2 winnaars welke veel betekend hebben voor het filmklimaat in Nederland. Dit jaar zijn dat Dana Linssen van de Filmkrant die het zilveren Roosje won en Lauge Nielsen voor zijn innovaties door de jaren heen om de filmbeleving te vergroten (denk aan het schrappen van pauzes) welke de Zilveren Roos won.
Het was een lange dag waarbij ik helaas te weinig bekende zag, maar wel I, Tonya waarin Margot Robbie schittert in de titelrol. Uiteraard zal de review snel volgen.
No Comment