Site pictogram Movie Addicts

Noël Loozen, David-Jan Bronsgeest en Thessa Meijer maken korte film voor Cineville

Cineville bestaat tien jaar! Om dat te vieren trakteert het platform voor filmfanaten het publiek op ‘Scenes in Cineville’: korte films van Noël Loozen, David-Jan Bronsgeest en Thessa Meijer. De drie talentvolle Nederlandse regisseurs kregen een vrijbrief met de boodschap: verfilm jullie ultieme scène. Het resultaat? Drie kneitereigenwijze scènes, speciaal voor Cineville. De korte films zijn vanaf 11 april te zien als voorprogramma in de 43 aangesloten Cineville-filmtheaters en online.

Het jubileumjaar van Cineville vraagt maar om één ding: meer film! Daarom vroeg Cineville drie van de spannendste namen in ons geliefde filmland, om iets te maken waar ze al jaren van dromen. Die ene ultieme scène. Dat ene bizarre idee. Alles mocht!

Thomas Hosman, directeur van Cineville, is enthousiast: “Noël, David-Jan en Thessa zijn misschien wel de grootste makers van morgen. We vroegen ze om ons een kijkje in hun hoofd te geven, een kijkje in de toekomst. De korte films zijn behoorlijk cool, onthutsend en verfrissend! Daar zijn we trots op.”

De eerste scène is in première gegaan tijdens Vive la Ville – 10 jaar Cineville: hét knalfeest van ieders filmdromen. Vervolgens toeren de drie korte films vanaf 11 april ieder een maand lang door de 43 Cineville-filmtheaters. Het spits wordt afgebeten door Dramavan Noël Loozen, gevolgd door Sexorcism van David-Jan Brongsgeest en Hitte Thessa Meijer.

 

Noël Loozen: “Over mijn ultieme scene heb ik niet lang na hoeven denken: een kleine film over een groot verdriet. Ik wilde deze film al heel lang maken als dè uitbeelding van een treurspel: het verdrinken in je eigen verdriet.”

Noël Loozen (1983) maakt echte dingen gestileerder, absurder, mooier en dramatischer, of dat nou kersttruien, de liefde of Limburgse snacks zijn. Hij maakte het surrealistische Spoetnik en de televisiefilm Limburgia in 2017. Sindsdien worden zijn kleine verhalen over grote mensen door internationale filmfestivals opgepikt.

Van David-Jan Bronsgeest (1986) mag het best een beetje schuren. Hij voelt zich thuis aan de rafelranden, van een brandend Parijs tot een spookachtige wasserette en van een dystopische onderwereld. Je voelde de urgentie al bij zijn afstudeerproject Broker, en Hollywood voelde dat ook: momenteel werkt Bronsgeest samen met Paramount aan een feature versie van zijn horrorshort Meet Jimmy.

Thessa Meijer (1992) vermengt hedendaagse verhalen met een fijne dosis magie. Door thema’s als familie en verlies te verstoppen in een polder-sprookje met de naam De Dag Dat Mijn Huis Viel of door een vis die eigenlijk een meisje wil zijn symbool te laten staan voor zelfacceptatie (The Walking Fish, 2019, dit jaar te zien op GoShort en Imagine). Hyperpersoonlijk én bovennatuurlijk.

Drama van Noël Loozen is vanavond in première gegaan. Vanaf 11 april is de film te zien in filmtheaters.

Mobiele versie afsluiten
Spring naar toolbar