Michael Bay staat als regisseur nou niet bepaald bekend om het maken van Oscar winnende films. Zijn naam staat al jaren meer synoniem met actie en spektakel gecombineerd met flitsend camerawerk en grote explosies. logica en een sterk verhaal behoren daarbij ook niet bepaald tot de vaste ingredienten. Nu hoeft dat niet altijd een probleem te zijn want eerlijk is eerlijk ook ik heb genoten van menig Bay film waarbij ik 13 Hours zelfs het predicaat topper wil geven. Nu heeft hij met Jake Gyllenhaal en Yahya-Abdul Mateen II twee sterke leads met de knappe Eiza Gonzalez als sterke vrouwelijke tegenspeelster om deze remake (want ja dat is het) van inhoud te voorzien.
Will Sharp is een oorlogsveteraan welke de wanhoop nabij is. Zijn vrouw moet een experimentele operatie ondergaan welke heel veel geld kost. Wanhopig reikt hij uit naar zijn broer Danny voor een lening. Danny biedt hem echter de mogelijkheid mee te doen met een bankoverval. Een overval waarbij de opbrengst alle geldproblemen in een klap zouden laten verdwijnen. Het gaat echter mis tijdens de overval, maar de broers weten te ontkomen in een ambulance waarbij verpleegster Cam een agent in leven probeert te houden. Wat volgt is een achtervolging welke Los Angeles nog nooit heeft gezien.
Het gegeven klinkt bijna te bizar voor woorden, maar eerlijk is eerlijk niet eens verzonnen door zijn vaste schrijvers maar gebaseerd op de deense film Ambulances. Een van de grootste verschillen tussen de twee films is misschien ook het belangrijkste minpunt van de film. Het origineel duurt 80 minuten en deze film duurt gewoon 2 uur en een kwartier wat gewoon 30-45 minuten te lang is. Het verhaal is natuurlijk wat vergezocht, maar ook niet zo bijzonder dat het allemaal zo lang moet duren. Michael Bay vult de film met heel veel nietszeggende shots waarbij het vooral cool is dt Michael Bay vanuit de meest onmogelijke posities de camera wil laten bewegen om tot een shot te komen van de hoofdrolspelers of de ambulance waarin ze gevlucht zijn. dit zijn shots zijn best cool, maar niet elke 5 minuten. In plaats daarvan had Michael Bay meer aandacht aan de karakters kunnen besteden (nooit zijn sterkste punt) want Jake Gyllenhaal en Yahya Abdul Mateen II zijn toch 2 acteurs welke iets neer kunnen zetten. Maar ook Eiza Gonzalez krijgt als vrouw weinig diepgang behalve dat ze een ijskoude ambulance verpleegster is. Het drietal doet zijn best, Waarbij Jake Gyllenhaal behoorlijk in de overacting modus schiet. Hoewel dit behoorlijk storend kan overkomen zorgt dit ook voor een bepaalde amusements waarde aangezien dit lekker vloekt met de ingehouden rollen van Yahya en Eiza. Ondertussen zit er een politiemacht achter de ambulance aan onder aanvoering van Captain Monroe (een zeer vermakelijke over the top rol van Garret Dillahunt) en FBI agent Anson Clark ( Keir O’Donnel) welke in een nogal belachelijke scene wordt geïntroduceerd. Nee, Michael Bay film zal niet snel een Oscar winnen, of het moet gaan om belachelijke shots en explosies, maar Ambulance gaat wel heel ver. Nee, een aanrader is het zeker niet of je moet een echte verstokte Bay fan zijn. Een ieder die wel van een spannende en spectaculaire achtervolgingsfilm houd zou ik aanraden om Speed (1994) op te zetten want hoewel bijna 30 jaar oud laat die film wel zien hoe je het maximale uit iets simpels kan halen waarbij een stukje overacting vooral van toegevoegde waarde kan zijn.