OVERVIEW REVIEWS
5.5
Okay
Summary : Voorspelbare rampenfilm met twee gezichten: de ene saai en niks zeggende de andere spectaculair en licht vermakelijk.
Mike Williams (Mark Wahlberg), werkt als techneut op een olieplatform in de golf van Mexico genaamd Deepwater Horizon. Dit platform is eigendom van BP en zij hebben als doel zoveel mogelijk olie uit de grond halen in een zo kort mogelijke tijd. Het is wachten op het moment dat dit fout gaat en wanneer dit gebeurd zijn de gevolgen niet te overzien. De werknemers proberen van alles om een ramp te voorkomen maar moeten bovenal vrezen voor hun eigen leven op het booreiland welke veranderd is in een tikkende tijdbom.
Pak een flink dosis Amerikaanse verheerlijking, meng dit goed door met het thema ‘real life heroes’ en top het af met berg aan special effects en je hebt Deepwater Horizon!
De oplettende lezer is waarschijnlijk 2 dingen opgevallen, allereerst dat het verhaal misschien bekend voorkomt. Dit klopt, deze film is gebaseerd op ‘true events’ ( not again 🙁 )Ten tweede klinkt de film beschrijving vast heel erg voorspelbaar en herkenbaar? Dit klopt ook… Er is weinig creativiteit te bespeuren in het vertellen van het waargebeurde verhaal. Geen plot twisten of momenten waarop je op een positieve manier verrast wordt. Uiteindelijk bleek het ook een film te zijn met 2 gezichten.
Het eerste gedeelte van de film is ronduit slecht, saai en extreem clichématig. De personages, die op het olieplatform werken, worden stelselmatig voorgesteld. Achtereenvolgens krijgt iedereen een scene die hun personages lading moet geven met Mark Wahlberg als main star. Zijn personage voelt nep en alsof die zo uit een B film is gestapt om in te vallen voor deze film. Dit komt ook mede door Mark Wahlberg, die in het eerste gedeelte heel erg aan het ‘over acten’. Dit komt de film niet ten goede aangezien de film om hem heen draait. Gaandeweg worden er nutteloze gesprekken opgezet zodat we meer ‘achtergrond’ krijgen van de personages. Dit sloeg de plank helemaal mis. Kurt Russel verdiend een speciale vermelding, die overigens wel prima speelde. Zijn personages is er alleen voor de kijker om dingen uitgelegd te krijgen. Hij vertelt wanneer iets fout gaat, wat alle termen betekenen of wat de enige manieren op overleven zijn. Dit duidt voor mij op een lui geschreven script. Het is te makkelijk om zo informatie over te brengen naar je kijker.
Het tweede gedeelte van de film is beduidend beter, vanaf het moment dat ‘the sh*t hits the van,’ wordt het boeiender en verrassend genoeg wordt er ook beter geacteerd. Op de climax momenten voelt het acteren van Mark Walhberg echter aan dan alles wat daarvoor plaatsvond.
Afsluitend wil ik het camerawerk en de CGI nog bespreken. Ik houd niet van de film/editing stijl die gebruikt is door Peter Berg. Deze is namelijk heel erg bewegelijk en is bedoeld om het ‘dynamischer’ te maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook in alle Bourne films. Hier werkt het voor mijn gevoel iets beter. Echter blijft het onrustig aanvoelen en zorgde het er zelfs voor dat ik een paar keer geen idee had wat ik zag – en dat op een IMAX scherm! Op sommige momenten leek het net of het een animatiefilm was door overmatig CGI gebruik. Alles om de rennende Mark Wahlberg heen was green screen en dit gaf een nep gevoel. Al waren de special effects zelf niet slecht gedaan, alleen de balans tussen acteur en CGI achtergrond had beter gekund.
No Comment