OVERVIEW REVIEWS
8.5
Een moderne western
Summary : Chris Pine en Ben Foster weten zich uitstekend te meten aan Jeff Bridges in topvorm, dat en het verhaal zorgen voor een van de sterkste films van het jaar.
Old Man: “You fellas robbin’ the bank?”
Tanner: “What’s it look like, old man?”
Old Man: “But you ain’t Mexicans.”
De broers Toby, een gescheiden vader zonder strafblad, en Tanner, een ex-delinquent met een kort lontje, werken systematisch de vestigingen af van de bank die hun toekomst in gevaar brengt. De overvallen zijn een wanhopige poging om hun toekomst, en de toekomst van Toby zijn kinderen veilig te stellen. Met de opbrengsten hopen ze de hypotheek af te kunnen kopen. Het plan om maar kleine bedragen te stelen zodat de FBI zich er buiten houdt lijkt te werken, totdat de bijna gepensioneerde Texas Ranger Marcus Hamilton zich in de zaak vast bijt.
Deze heist/western film maakt zichzelf uniek door zich niet te richten op explosief spektakel of uitgebreide schietpartijen maar door de voorkeur te geven aan karakterontwikkeling en het scheppen van sfeer. Regisseur David Mackenzie werkte samen met scenarist Taylor Sheridan, bekend van “Sicario”, om een pittige, rauwe en op momenten hilarische film te maken die niet snel zal worden vergeten.
De karakters worden stuk voor stuk uitstekend vertolkt. Toby (Chris Pine) en Tanner (Ben Foster) stralen een broederschap uit die niet met woorden kan worden uitgedrukt. De Texas Ranger Hamilton, die met vlagen doet terugdenken aan Rooster Cogburn (True Gritt, 2011), word door Jeff Bridges onvergetelijk gemaakt. De grappen tussen Hamilton en zijn partner Alberto (Gil Birmingham) maken deze film haast een comedy. De open landschappen, landgoeden waar de huizen op instorten staan en slaperige stadjes die na de recessie zijn leeggelopen geven je het gevoel alsof je zelf in West-Texas bent. De prachtige cinematografie, verzorgd door Giles Nuttgens, zet een echte western sfeer neer.
Er word een vraagstuk behandeld in de film dat onmiskenbaar van deze tijd is. Zijn die bankdirecteurs niet gewoon zelf overvallers, maar dan in pak? Is het niet rechtvaardiger om iemand recht in zijn gezicht met een pistool te beroven, dan achter zijn rug om via financiële omwegen en valse beloftes? “Hell Or High Water” geeft een goeie slinger aan je morele kompas en behandelt als een van de eerste films, op een realistische manier, Amerika post-recessie.
No Comment