OVERVIEW REVIEWS
9
Een pijnlijk maar aangrijpend drama welke het verhaal het werk laat doen zonder de kijker iets op te dringen.
Summary : Misschien in eerste instantie niet aantrekkelijk voor iedereen, omdat het niet zo flitsend gefilmd is als bijvoorbeeld The Big Short, maar Spotlight is in zijn nuchterheid nog veel confronterender, juist vanwege het ontbreken van te veel poespas.
Begin van de eeuw was daar misschien het grootste schandaal uit de moderne geschiedenis welke nog aan het licht kwam door het ouderwetse medium, de krant. Tom McCarthy regisseert een sterrencast om dit op waargebeurde feiten gebaseerde verhaal te vertellen, waarbij mannen als Mark Rufalo, Michael Keaton, Stanley Tucci en Liev Schreiber kunnen laten zien dat zij in de loop der jaren niet voor niets zo vaak geroemd zijn voor hun acteerprestaties.
Het is begin 2001 wanneer Marty Baron (Liev Schreiber), een nieuwe executive editor, begint bij The Boston Globe en de geruchtenstroom gaat meteen beginnen. In een tijd waar internet steeds meer opkomt dreigen de kranten steeds meer te moeten bezuinigen. Tijdens de kennismakingen met de verschillende afdelingen raakt hij in gesprek met Walter ‘Robby’ Robinson (Michael Keaton), de leider binnen het Spotlight team. Spotlight is een aparte afdeling binnen de Globe, dat uitgebreid onderzoek doet naar bepaalde zaken en om de paar maanden met een rij specials in The Globe komt. Dit team wat zich normaal niet laat sturen, wordt door Marty erop uit gestuurd om te onderzoeken of er niet meer schuilt achter een paar lossen artikelen over misbruik door de kerk die weinig aandacht krijgen. Het team gaat op onderzoek uit en stukje bij beetje komen ze achter de schokkende waarheid welke al decennia in de doofpot gestopt wordt, dankzij de grote invloed van de kerk bij meerdere lagen in de samenleving.
De vergelijking met de klassieker All the Presidents Men is al snel gemaakt, maar waarom zou je dat doen bij een film wat een nog altijd actueel onderwerp aansnijdt? In de basis is Spotlight een redelijk droge vertelling wat de loop der gebeurtenissen serieus benaderd en behandelt en ik vind dat wel spreken in een tijd waar veel films het uitvergroten van emoties tot een kunst verheffen. Nee, Spotlight geeft een realistisch beeld over de gebeurtenissen en hoe de betrokkenen hiermee omgingen waarbij hun eigen inbreng en gevolgen voor hun eigen leven wel degelijk aan bod komen. De invloed van hoofdredacteur Marty Baron, een mooie rol van Liev Schreiber (voor wie dit gegeven best bijzonder is aangezien het betreffende onderwerp ook in zijn serie Ray Donovan aan bod komt) wordt ook duidelijk. Aangezien hij het team niet alleen naar het onderwerp gestuurd heeft, maar ze er ook toe beweegt om dieper te graven en dat terwijl zijn rol toch echt op de achtergrond blijft. Michael Keaton, Mark Rufalo, Rachel McAdams (die haar girl next door status goed aan het ontgroeien is) en Brian Dárcy James weten allen zeer natuurlijke acteerprestaties af te leveren als leden van het Spotlight team. Dankzij het script en de regisseur weten ze allen te overtuigen, maar overstijgt geen van allen het verhaal wat heel duidelijk het belangrijkste is. Michael Keaton en Mark Rufalo vallen misschien het meeste op, maar ieder van hun wordt op zijn eigen manier getroffen door wat het onderzoek aan het licht brengt en het mooie is dan ook dat ieder er op zijn of haar eigen manier mee omgaat. Tom McCarthy heeft duidelijk goed overleg gehad met de mensen achter dit verhaal en ook de acteurs zijn allen goed begeleid, waardoor dit een realistische pijnlijk confronterend drama is geworden waar geen vals sentiment of grootse gebaren bij komen kijken omdat deze simpelweg ook niet nodig zijn.
No Comment