Sweet Country is een Australische film welke bij het zien van de trailer het best als een Western Down Under gerekend kan worden. Aan de andere kant belicht het ook een kant van Australië die minder mooi is. Zo heb je de Indianen in Amerika en in Australië de Aboriginals. Ik ging er dan ook goed voor zitten om een goed beeld te krijgen wat regisseur Warwick Thornton met deze film wilde bereiken.
Sam is een oudere Aboriginal landwerker welke samen met zijn vrouw en nicht onderdak vond bij priester Fred. In de outback zijn de verschillende boeren op elkaar aangewezen en worden de hulpjes regelmatig aan elkaar uitgeleend om klussen op te knappen. Wanneer de oorlogsveteraan Harry March voor hulp aanklopt bij Fred stuurt deze Sam en gevolg om te helpen. Harry blijkt echter een alcoholist met een kort lontje. Wanneer Sam al snel weer wordt weggestuurd klopt Harry bij een andere boer aan voor hulp. Echter gaat het daar ook al snel fout met een jonge hulp genaamd Philomac. Wanneer Harry op zoek gaat naar de gevluchte jongen komt het tot een dodelijke confrontatie met Sam. Ondanks dat dit zelfverdediging betrof gaat Sam op de vlucht samen met zijn vrouw. In het stadje wordt er een possé gevormd om Sam te gevangen te nemen aangezien men daar uitgaat van moord.
Warwick hanteert een mooie stijl om dit boeiende en gelaagde verhaal te vertellen. Er speelt namelijk best veel onder de oppervlakte. Niet alleen zijn we getuige hoe de Australiërs om zijn gegaan met de oorspronkelijke bewoners de Aboriginals. Ook spelen er andere trauma’s op van mensen welke vooral op zoek zijn naar een plek om thuis te horen. Dat het verhaal overkomt als een western heeft te maken met het rustige tempo en wraak thema. Hierbij speelt veteraan Bryan Brown een belangrijke rol als sergeant Fletcher. Getekend door een oorlogsverleden geniet hij veel respect binnen de gemeenschap welke hij met harde hand leidt. Maar deze man die verblind lijkt door wraak blijkt ook andere emoties te kennen en komt er gaandeweg achter dat niet alles is zoals het lijkt. Ook Sam Neill speelt een kleine maar zeker niet onverdienstelijke rol als het geweten in de vorm van Priester Fred. Het camerawerk is prachtig en toont het mooie en ruwe landschap van Australië op een af en toe betoverende wijze. Ook de montage zorgt er af en toe voor dat je als kijker even op het verkeerde been wordt gezet. Het respect tegenover de Aboriginals en de moeilijkheden die zij hebben gekend is bewonderingswaardig. Van degene die nog leven als krijgers op hun eigen land tot de mensen welke proberen een leven op te bouwen tussen de blanke of dit nu vrijwillig is of onder dwang. Ook blijkt dit slavenbestaan, wat het eigenlijk is ook voor wrijving onderling te zorgen. Dan komt de grootste kracht van de film namelijk hoofdrolspeler Hamilton Morris als Sam. Ingetogen en echt weet Hamilton elke emotie over te brengen. Met de kleinste gebaren en door soms niets te zeggen wordt voor de kijker duidelijk dat Sam alles behalve simpel is zoals Aboriginals vaak wel werden behandeld. Dit zorgt voor mooie maar ook voor hartverscheurende momenten. Met name de rechtszaak wanneer Sam berecht wordt zal best aankomen. Sweet Country is wat mij betreft een aanrader door het verhaal, de sterke regie en bovenal de ijzersterke hoofdrol van Hamilton Morris.