Stop Filming Us van Joris Postema, winnaar van de Dutch Movies Matter Award op het Movies that Matter Festival, is vanaf 2 april exclusief online te zien bij Picl en Vitamine Cineville. Vanaf 16 april volgen andere VOD aanbieders.
Kan een westerse filmmaker iets van waarheid vangen over Congo? Of veroorzaken westerse ‘goede bedoelingen’ alleen maar schade en frustratie?
Aan de hand van drie jonge kunstenaars uit Goma die zich verzetten tegen eenzijdige westerse beeldvorming, probeert regisseur Joris Postema de vooroordelen te ontdekken die hen en ons in de greep houden. Is een witte regisseur in staat om een film te maken over Congolese beeldvorming, of wordt het toch vooral een verhaal uit zijn eigen westerse koker?
De jury van de Dutch Movies Matter Award noemt Stop Filming Us “een belangrijke bijdrage aan de cruciale discussie over het westerse filmmaken en neokolonialisme op het Afrikaanse continent”.
Uit het juryrapport: “Prachtige beelden en boeiende dialogen hebben gezorgd voor een frisse benadering van een lastig onderwerp. Als publiek maken we deel uit van het filmproces zelf. We volgen de denkprocessen van de filmmaker, die consequent niet alleen probeert op zichzelf te reflecteren en een eerlijke dialoog aan te gaan met de hoofdrolspelers, maar er ook voor zorgt dat ze keuzevrijheid hebben bij het vertellen van hun verhalen.”
Filmmaker Joris Postema (1973) maakt in 2013 zijn debuut met de documentaire FC Rwanda (IDFA) die de hele wereld over gaat, van Ivoorkust tot Denemarken en van Canada tot Italië. Joris graaft in zijn documentaires naar verhalen die verborgen liggen onder de oppervlakte.
Met Stop Filming Us wil Postema aanzetten tot reflectie, en misschien wel tot het herijken van onze verhouding met de bewoners van Afrika. “Het is actueel, het leeft enorm, maar men weet niet goed wat te doen, wordt er ongemakkelijk van of zelfs emotioneel.”
Dankwoord Joris Postema – Movies that Matter Festival
Podcast de Correspondent – Deze regisseur wilde Congo tonen zoals Congolezen het zelf zien. Maar zijn eigen witte, westerse blik zat in de weg.
Producent DOXY Films is een toonaangevend onafhankelijk film- en televisiebedrijf voor documentaire, fictie, en alles daar tussenin – of het nu gaat om een operafilm of dansdocumentaire. In productie zijn de speelfilm SISYPHUS AT WORK (Ramón Gieling) de korte fictie BIRDLAND (Ashgan El-Hamus), en (bioscoop) documentaires als DIERBAREN (Teledoc, Saskia Gubbels) en HERE WE MOVE, HERE WE GROOVE (Sergej Kreso). Het team van DOXY is al jaren actief in filmproductie. Recente titels zijn FREEK (Dennis Alink) en CAMINO – EEN FEATURE LENGTH SELFIE (Martin de Vries), dat een Kristallen Film kreeg.
Stop Filming Us is een film van DOXY in coproductie met EOdocs en is mede mogelijk gemaakt met steun van het Nederlands Filmfonds, de Netherlands Film Production Incentive, het NPO-fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.